הקרן לקידום מקצועי הסתדרות המורים הקרן לקידום מקצועי שיעורים בתנך
 
אודות   מונחון   מדריך למשתמש
 
 
 
ממלכתי
 
 
 
ממלכתי-דתי
 
 
 
 
מלכים ב
 
 

פסוקים לח-מא

הסיפור מתאר את בואו של אלישע לגילגל מקום מושבם של בני הנביאים. החבורה ישבה לפניו, ואלישע נתן הוראה לנערו להעמיד סיר על האש ולהכין מרק ירקות לחבורת בני הנביאים: "וֶאֱלִישָׁע שָׁב הַגִּלְגָּלָה, וְהָרָעָב בָּאָרֶץ, וּבְנֵי הַנְּבִיאִים יֹשְׁבִים לְפָנָיו. וַיֹּאמֶר לְנַעֲרוֹ: שְׁפֹת הַסִּיר הַגְּדוֹלָה וּבַשֵּׁל נָזִיד לִבְנֵי הַנְּבִיאִים.

אורח החיים של אלישע היה כזה שהיה עובר ממקום למקום בארץ. הפתיחה מציינת את העובדה שהיה רעב בארץ, והיא שמבהירה מדוע הלך אחד מבני הנביאים לשדה לאסוף צמחי בר.

בן הנביאים שיצא לשדה ללקט אורות (צמח המזוהה עם בן חרדל מצוי). מצא בשדה שיח של 'גפן השדה' שפירותיו דומים לתפוזים קטנים (פקועות), ואסף אותם לתוך ביגדו: "וַיֵּצֵא אֶחָד אֶל הַשָּׂדֶה לְלַקֵּט אֹרֹת וַיִּמְצָא גֶּפֶן שָׂדֶה וַיְלַקֵּט מִמֶּנּוּ פַּקֻּעֹת שָׂדֶה מְלֹא בִגְדוֹ" (פסוק לט), הוא לא ידע שהפקועות רעילות והוסיף אותן לתוך הנזיד: "וַיָּבֹא וַיְפַלַּח אֶל סִיר הַנָּזִיד כִּי לֹא יָדָעוּ" (פסוק לט). האנשים לא יכלו לאכול והם צעקו אל הנביא: "מוות בסיר: "וַיִּצְקוּ לַאֲנָשִׁים לֶאֱכוֹל. וַיְהִי כְּאָכְלָם מֵהַנָּזִיד וְהֵמָּה צָעָקוּ וַיֹּאמְרוּ: מָוֶת בַּסִּיר אִישׁ הָאֱלֹהִים! וְלֹא יָכְלוּ לֶאֱכֹל" (פסוק מ).  אלישע פקד להשליך קמח אל הסיר, ואז ציווה לצקת להם מן המרק, שרעילותו ומרירותו נעלמו: "וַיֹּאמֶר: וּקְחוּ קֶמַח וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַסִּיר וַיֹּאמֶר: צַק לָעָם וְיֹאכֵלוּ וְלֹא הָיָה דָּבָר רָע בַּסִּיר" (פסוק מא).

דגם התרחשותו של הנס

וַיְהִי כְּאָכְלָם מֵהַנָּזִיד וְהֵמָּה צָעָקוּ וַיֹּאמְרוּ: מָוֶת בַּסִּיר אִישׁ הָאֱלֹהִים! (פסוק מ).

בני הנביאים צעקו לנביא שהנזיד מורעל.פנייה לנביא
וְהָרָעָב בָּאָרֶץ (פסוק לח) וְלֹא יָכְלוּ לֶאֱכֹל" (פסוק מ).

היה רעב בארץ, והמרק שהכינו מצמחי הבר היה רעיל.

המצוקה
"וַיֹּאמֶר: וּקְחוּ קֶמַח וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַסִּיר" (פסוק מא).אלישע הורה להשליך קמח לתוך הסיר.הפעולה
"וַיֹּאמֶר: וּקְחוּ קֶמַח וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַסִּיר" (פסוק מא).אלישע ציווה ליצוק מהמרק ולהגישו לאנשים, בני הנביאים אכלו ממנו והוא לא גרם נזק.הנס והישועה