הקרן לקידום מקצועי הסתדרות המורים הקרן לקידום מקצועי שיעורים בתנך
 
אודות   מונחון   מדריך למשתמש
 
 
 
ממלכתי
 
 
 
ממלכתי-דתי
 
 
 
 
מלכים א
 
 

פסוקים כא-כד

רחבעם חשב להשיב אליו באמצעות מלחמה את השבטים המורדים. הוא אסף צבא גדול, ובתוכם היו גם בני בנימין, שחברו ליהודה והיו חלק ממלכת יהודה: "וַיָּבֹא רְחַבְעָם יְרוּשָׁלִַם וַיַּקְהֵל אֶת כָּל בֵּית יְהוּדָה וְאֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן מֵאָה וּשְׁמֹנִים אֶלֶף בָּחוּר עֹשֵׂה מִלְחָמָה, לְהִלָּחֵם עִם בֵּית יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב אֶת הַמְּלוּכָה לִרְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה (פסוק כא). 

שמעיה הנביא, המכונה "איש האלהים" הביא למלך ולעמו את דבר ה', שאסר עליהם לצאת למלחמה, כי הפילוג היה רצון ה': "כֹּה אָמַר יְהוָה לֹא תַעֲלוּ וְלֹא תִלָּחֲמוּן עִם אֲחֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שׁוּבוּ אִישׁ לְבֵיתוֹ, כִּי מֵאִתִּי נִהְיָה הַדָּבָר הַזֶּה" (פסוק כד 1).

אנשי יהודה צייתו וחזרו בהם מכוונתם להילחם: "וַיִּשְׁמְעוּ אֶת דְּבַר יְהוָה וַיָּשֻׁבוּ לָלֶכֶת כִּדְבַר יְהוָה" (פסוק כד), וכך הפכך הפילוג לעובדה מוגמרת.

התמורות הפוליטיות שבסיומן קרעו עצמם עשרת השבטים מיהודה, והפכו לממלכת ישראל, מוסברות כרצון ה'. כך המרד, וכך גם ההימנעות מענישה צבאית.

מנקודת מבט מציאותית, היסטורית, רחבעם שגה בכך שאימץ גישה כוחנית שרירותית, ולא היטה אוזן למצוקה הקשה של העם.

נקודת המבט הדתית מסבירה את הדברים כאילו הכל נבע ואירע בשל רצונו של האל.