הקרן לקידום מקצועי הסתדרות המורים הקרן לקידום מקצועי שיעורים בתנך
 
אודות   מונחון   מדריך למשתמש
 
 
 
ממלכתי
 
 
 
ממלכתי-דתי
 
 
 
 
מלכים א
 
 

פסוקים ט-יג

ה' כועס על התנהלותו של שלמה: "וַיִּתְאַנַּף יְהוָה בִּשְׁלֹמֹה כִּי נָטָה לְבָבוֹ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" (פסוק ט). כעסו של ה' על שלמה גדול במיוחד כי הוא זכה שה' התגלה אליו פעמיים: "הַנִּרְאָה אֵלָיו פַּעֲמָיִם" (פסוק ט), פעם אחת בגבעון (פרק ג), ופעם שנייה בירושלים לאחר בניית המקדש (פרק ט, ב).  כעסו של ה' נובע גם מהעובדה ששלמה הפר את הציווי שלו, שלא ללכת אחרי אלהים אחרים: "וְצִוָּה אֵלָיו עַל הַדָּבָר הַזֶּה לְבִלְתִּי לֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא שָׁמַר אֵת אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה" (פסוק י).

בעקבות חטאיו של שלמה ה' החליט להפקיע את הממלכה משלטונו הבלעדי של שלמה: "וַיֹּאמֶר יְהוָה לִשְׁלֹמֹה יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה זֹּאת עִמָּךְ וְלֹא שָׁמַרְתָּ בְּרִיתִי וְחֻקֹּתַי אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ קָרֹעַ אֶקְרַע אֶת הַמַּמְלָכָה מֵעָלֶיךָ וּנְתַתִּיהָ לְעַבְדֶּךָ" (פסוק יא).

ה' מסייג את העונש:

א. העונש לא יתקיים בימי שלמה, אלא בימי בנו של שלמה: "אַךְ בְּיָמֶיךָ לֹא אֶעֱשֶׂנָּה לְמַעַן דָּוִד אָבִיךָ מִיַּד בִּנְךָ אֶקְרָעֶנָּה" (פסוק יב).
ב. לא כל הממלכה תילקח משלמה, שבט אחד יישאר בידי בנו: "רַק אֶת כָּל הַמַּמְלָכָה לֹא אֶקְרָע שֵׁבֶט אֶחָד אֶתֵּן לִבְנֶךָ לְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי" (פסוק יג).

ה' מחליט שלא לקחת את כל הממלכה משושלתו של שלמה בזכות דוד. דוד מוזכר  שלוש פעמים בקטע (פסוקים ד, יב, יג), כסמל למלך הנאמן שהלך בדרך ה' (פסוק ד), וכסיבה שבגללה ה' משאיר חלק מן הממלכה לזרעו (פסוקים יב, יג).

ה' מכנה את דוד : "עַבְדִּי". 'עבד ה' הוא כינוי למעמד הגבוה ביותר שאדם יכול להגיע מבחינת הקרבה לה'.

ירושלים מוזכרת בקטע כעיר הבחירה של ה': "יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי" (פסוק יג). ה' מחוייב כלפי העיר שבחר בה כעירו, וזו סיבה נוספת שבגללה הוא לא יחסל את שלטון שושלת בית דוד.

הפועל "קרע" משמש לתיאור לקיחת רוב הממלכה מצאצאי שלמה. השימוש בו הוא שימוש מטפורי. כמו שקורעים בגד, כך תיקרע ארצו של שלמה וחלקים גדולים ממנה יילקחו ממנו.