הקרן לקידום מקצועי הסתדרות המורים הקרן לקידום מקצועי שיעורים בתנך
 
אודות   מונחון   מדריך למשתמש
 
 
 
ממלכתי
 
 
 
ממלכתי-דתי
 
 
 
 
מלכים א
 
 

הביקור של מלכת שבא

מצג (פסוק א)


  • המורה תציג באמצעות מפה על מקומה של שבא שבדרום חצי האי ערב, של ימינו ותציין אלו מדינות שוכנות שם היום. מפה
  • המורה תרחיב את הדיבור על נושא התקשורת בתקופת התנ"ך, כדי להבין מה המשמעות של השמועה שהגיעה לאוזני מלכת שבא, ואיך הגיעה השמועה לאוזניה. רצוי להרחיב על השוני בין התקשורת של ימי התנ"ך לבין זו של ימינו בעידן האינטרנט.
  • המורה תסביר שהחידות והשאלות היו דרך מקובלת להתקשרות בינלאומית.

 

הפגישה בין מלכת שבא לשלמה (פסוקים ב-י)

 

המורה תסביר שתוספת הה"א במילה  "יְרוּשָׁלַיְמָה" היא ה"א המטרה, הכיוון. כלומר הלכה לכיוון ירושלים

 


המילה: "חיל כבד מאד" מתפרשת גם כעושר רב וגם כצבא כבד. חוו דעתכם אם שתי האפשרויות מתאימות לכתוב, ונמקו.

העתיקו מן הכתוב את מיני המתנות שהביאה עימה מלכת שבא, ומיינו אותן לסוגיהם:

 

הפסוקיםסוג המתנה

אבנים יקרות

מתכות יקרות

מותרות

 


 

 

 

 


מלכת שבא בוחנת, מתפעלת ומשבחת (פסוקים ב-י, יג)
1.      העתיקו את הפסוק שמלמד ששלמה ידע לענות על כל שאלותיה של מלכת שבא.
2.      מאלו דברים אחרים, בנוסף לחכמתו של שלמה, התרשמה מלכת שבא?
3.      העתיקו את דברי מלכת שבא שמודה שחכמתו של שלמה עולה על כל מה ששמעה בארצה.
4.      מדוע לדעתכם חשבה מלכת שבא שמשרתי שלמה צריכים לשמוח. עיינו בפסוק ט ונמקו את דבריכם.
5.      רק מלך חכם יכול לעשות משפט צדק. חוו דעתכם על האמירה הזו. 

 


משימה כיתתית:
עיינו בפסוק ט: "יְהִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּרוּךְ אֲשֶׁר חָפֵץ בְּךָ לְתִתְּךָ עַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבַת יְהוָה אֶת יִשְׂרָאֵל לְעֹלָם וַיְשִׂימְךָ לְמֶלֶךְ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וּצְדָקָה".
בפסוק שלושה היגדים. ההיגדים מפורטים בעמודה הימנית.
התאימו ציטוט מתוך פסוק ט לכל אחד מההיגדים ורישמו אותו בעמודה השמאלית.


מלכת שבא משבחת את בחירתו של ה' בשלמה

המלכה חושבת שהבחירה בשלמה מלמדת על אהבתו של ה' לעם ישראל

המלכה מאמינה שייעודו של שלמה לעשות משפט וצדקה

 


 

 

 

המתנות ההדדיות

 


1.      מה מוסיף פסוק י בקשר למתנות שנתנה מלכת שבא לשלמה בהשוואה למתואר בפסוק ב? מה ניתן ללמוד מכך?
2.      המתנות שהביאה מלכת שבא לשלמה היו חפצי מותרות, שרק עשירים יכלו להרשות לעצמם באותם ימים. מנו את החפצים.
3.      כתבו שני משפטים והשתמשו בביטוי: "כיד המלך", במשמעות הנהוגה בימינו (פסוק יג).
4.      כתבו חיבור: מלכת שבא חוזרת לארצה ומתארת את ביקורה אצל שלמה.

 
המסחר עם ארץ אופיר



המורה: הקטע שמתאר את המסחר עם ארץ אופיר, הוא מאמר מוסגר (בסוגריים), שאינו שייך לרצף העלילתי של ביקורה של מלכת שבע. הקטע המוסגר מתאר את עושרו של שלמה שאניותיו ירדו למחוזות רחוקים באותם ימים, יחד עם חירם מלך צור שהיה בן בריתו, והביאו חפצי מותרות.
חפצי מותרות, בניגוד למוצרים בסיסיים מלמדים על עושר.