הקרן לקידום מקצועי הסתדרות המורים הקרן לקידום מקצועי שיעורים בתנך
 
אודות   מונחון   מדריך למשתמש
 
 
 
ממלכתי
 
 
 
ממלכתי-דתי
 
 
 
 
מלכים א
 
 

צוואת דוד ומותו (פסוקים א-יב)




פסוקים א-ט כוללים את צוואתו של דוד לשלמה ויש בהם שלושה עניינים מרכזיים.

א. מילות עידוד וחיזוק (פסוק ב).

ב. הוראות לקיים את חוקי התורה (פסוקים ג-ד).

ג. נקמה באויבי דוד וגמול לאוהביו (פסוקים ה-ט).


 



עיינו בפסוק ב העתיקו את מילות העידוד והסבירו אותן.

עיינו בפסוקים ג-ד: העתיקו את הפסוק שבו דורש דוד משלמה לציית לחוקי תורת משה; סמנו בפסוק שהעתקתם את המילים הנרדפות למילה מצווה.

 

נעבור עתה לנושא הנקם והגמול בפסוקים  ה-ט.

 

·         רשמו את שמות האנשים שדוד ציווה על שלמה להענישם.

·         מדוע דרש דוד משלמה לנקום באנשים אלה?

·         מדוע דוד עצמו לא נקם בהם?

·         עיינו בספר שמואל ב פרק  יז כז-כט, והסבירו מדוע ביקש דוד לגמול חסד למשפחתו של ברזילי הגלעדי? ומה היה טיבו של החסד הזה.

 

אדוניהו ובת שבע (פסוקים יג-יח)

נושאים להדגשה בלימוד הפיסקה:
·         המניע של אדוניהו לשאת את אבישג.
·         מעמדה של אבישג בבית המלוכה.
·         המניע של בת שבע לסייע לאדוניהו.

 

 

הקראת/ הצגת הדיאלוג כמחזה.
 

 

  • אדוניהו היה סבור שמלכתחילה הוא היה צריך למלוך. צטטו את הפסוק המתאים.
  • אדוניהו קיבל את הדין שאחיו שלמה מלך, ולא הוא. צטטו את הפסוק המתאים.
  • סמנו את המילים שמראות שאדוניהו הסכים ששלטונו של שלמה מבטא את רצון האל.
  • מדוע לדעתכם רצה אדוניהו לקחת את אבישג לאישה?
  • חוו דעתכם, מדוע אדוניהו לא פנה לשלמה ישירות, אלא לאמו?
  • הוכיחו מן הדיאלוג את חשדנותה של בת שבע בכוונותיו של אדוניהו.
  • בת שבע נענתה ללכת בשמו של אדוניהו לשלמה. התוכלו להסביר מדוע הסכימה?

 

 


המורה תסביר את מעמדה של אבישג, ואת הניסיונות של הפרשנים להבין את בקשתו של אדוניהו, אם הייתה תמימה, או חתרנית.


המבנה הכיאסטי של בקשת אדוניהו והשורש שו"ב כמילת מפתח חשובה.


בת שבע, שלמה ומות אדוניהו (פסוקים יט-כה)
 

נושאים להדגשה בלימוד הפיסקה:

  • הבהרת כוונתו של אדוניהו בבקשתו לשאת את אבישג.
  • תגובתו של שלמה
  • דמותה של בת שבע
  • הכינויים כמאפייני דמויות ומצבים.


עימוד התמונה כמחזה:

שלושה תלמידים יקבלו כל אחד תפקיד: המספר, בת שבע ושלמה.

וַתָּבֹא בַת שֶׁבַע אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה  לְדַבֶּר לוֹ עַל אֲדֹנִיָּהוּ. וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ לִקְרָאתָהּ וַיִּשְׁתַּחוּ לָהּ. וַיֵּשֶׁב עַל כִּסְאוֹ. וַיָּשֶׂם כִּסֵּא לְאֵם הַמֶּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לִימִינוֹ.  וַתֹּאמֶר:המספר
שְׁאֵלָה אַחַת קְטַנָּה אָנֹכִי שֹׁאֶלֶת מֵאִתָּךְ אַל תָּשֶׁב אֶת פָּנָי.בת שבע
וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ:המספר
שַׁאֲלִי אִמִּי כִּי לֹא אָשִׁיב אֶת פָּנָיִךְ.שלמה
יֻתַּן אֶת אֲבִישַׁג הַשֻּׁנַמִּית לַאֲדֹנִיָּהוּ אָחִיךָ, לְאִשָּׁה.בת שבע
וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וַיֹּאמֶר לְאִמּוֹ:המספר
וְלָמָה אַתְּ שֹׁאֶלֶת אֶת אֲבִישַׁג הַשֻּׁנַמִּית לַאֲדֹנִיָּהוּ וְשַׁאֲלִי לוֹ אֶת הַמְּלוּכָה, כִּי הוּא אָחִי הַגָּדוֹל מִמֶּנִּי. וְלוֹ, וּלְאֶבְיָתָר הַכֹּהֵן, וּלְיוֹאָב בֶּן-צְרוּיָהשלמה







 

 

 


 

1.       תארו את קבלת הפנים שערך שלמה לבת שבע, אמו.
2.       למה מצפים הקוראים כשהם לומדים על קבלת הפנים היפה.


 השוואה בין דברי אדוניהו לבת שבע לבין דברי בת שבע לשלמה.

שימו לב לשינוי שעורכת בת שבע בדברי אדוניהו? ומדוע היא עושה זאת?

 

1.       איך מגיב שלמה למשמע בקשת אדוניהו ומדוע?
2.       חוו דעתכם על התנהגותה של בת שבע.
3.       חוו דעתכם על החלטתו של שלמה.
4.       המשיכו והשלימו את הדו-שיח שמתקיים בין שלמה לבת שבע.

 


דף הפעלה: פסוקים יט-כה.

סמנו בצבעים שונים את השמות והכינויים של כל אחת מהדמויות: שלמה, אדוניהו בת שבע, בקטע שלהלן, ונסו להסביר מה רצה המספר להדגיש בכינויים האלה
אם השאלה קשה מדי המורה תצביע על משמעות הכינויים.

וַתָּבֹא בַת שֶׁבַע אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה לְדַבֶּר לוֹ עַל אֲדֹנִיָּהוּ.  וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ לִקְרָאתָהּ וַיִּשְׁתַּחוּ לָהּ. וַיֵּשֶׁב עַל כִּסְאוֹ. וַיָּשֶׂם כִּסֵּא לְאֵם הַמֶּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לִימִינוֹ.  וַתֹּאמֶר: שְׁאֵלָה אַחַת קְטַנָּה אָנֹכִי שֹׁאֶלֶת מֵאִתָּךְ אַל תָּשֶׁב אֶת פָּנָי; וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ: שַׁאֲלִי אִמִּי כִּי לֹא אָשִׁיב אֶת פָּנָיִךְ.  וַתֹּאמֶר: יֻתַּן אֶת אֲבִישַׁג הַשֻּׁנַמִּית לַאֲדֹנִיָּהוּ אָחִיךָ, לְאִשָּׁה.  וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וַיֹּאמֶר לְאִמּוֹ: וְלָמָה אַתְּ שֹׁאֶלֶת אֶת אֲבִישַׁג הַשֻּׁנַמִּית לַאֲדֹנִיָּהוּ וְשַׁאֲלִי לוֹ אֶת הַמְּלוּכָה, כִּי הוּא אָחִי הַגָּדוֹל מִמֶּנִּי. וְלוֹ, וּלְאֶבְיָתָר הַכֹּהֵן, וּלְיוֹאָב בֶּן-צְרוּיָה.
 

גירוש אביתר הכהן (פסוקים כו-כז)

נושאים להדגשה בלימוד הפיסקה:

  • אביתר מסולק מהכהונה הגדולה בירושלים בגלל שתמך באדוניהו.
  • אביתר מסולק מדרכו של שלמה כמו האחרים ששלמה חשש מפני חתרנותם.

 


1.     
מדוע יסלק שלמה את אביתר מירושלים
2.      לאן משלח שלמה את אביתר ומדוע?
3.      עיינו ביהושע כא, יח והסבירו מדוע שלח שלמה את אביתר לענתות?
4.      מדוע לדעתכם, גירש שלמה את אבייתר ולא הרגו?
5.      עיינו בספר שמואל א פרק ב פסוקים כז-לו והראו את הקשר שבין המסופר שם לסילוקו של אביתר מן הכהונה.

 

החיסול של יואב בן צרויה (פסוקים כח-לה)

נושאים להדגשה בלימוד הפיסקה:

  • האחיזה בקרנות המזבח כבקשת מקלט פוליטי.
  • הרעיון שדם שפוך זועק לנקמה.
  • דם החפים מפשע מכתים את זרעו של דוד עד שלא יבואו החוטאים על עונשים.



1.     
איך הגיב יואב כששמע על גזר דינו של אביתר, ומדוע?
2.      על מה הסתמך שלמה כשציווה על בניהו בן יהוידע להרוג את יואב המחזיק בקרנות המזבח? היעזרו גם בכתוב בספר שמות כא פסוק יד.
3.      הדם ששפך יואב יהייה באחריותו ובאחריות זרעו ומשפחת דוד תהייה נקייה. העתיקו את הפסוק שמוכיח את המאמר הזה. 
4.      מה משמעות הביטוי: "דמו בראשו"?, ועל איזה פסוק הוא מתבסס?
5.      יואב המת נקבר בביתו במדבר. שערו, האם מדובר בקבורה מכובדת, או לא?(המורה תסביר שזכה לקבורה מכובדת בביתו).
6.      עיינו בספר מלכים א, פרק כא, כג-כד ובספר ירמיהו פרק כב, יח-יט וסכמו מהי קבורה לא מכובדת לפי התנ"ך.

 

החיסול של שמעי בן גרא (לו-מו)
 

 

1.      עיינו בשמואל ב פרק טז ה-ח, והסבירו מתי חטא שמעי לדוד ואיך?
2.      עיינו בשמואל ב פרק יט יז-כד והסבירו מדוע דוד לא יכול היה להעניש את שמעי.
3.      שמעי היה מתומכי בית שאול. הסבירו מדוע הוא מסוכן לדוד ולביתו.
4.      הסתמכו על ההוראות שנתן שלמה לשמעי, וקבעו אם שמעי היה ראוי לעונש ששלמה הטיל עליו, או לא.

סיום – והממלכה נכונה ביד שלמה (פסוק מו 2)

 


המורה תסביר את משמעות המילה "נכון" (שורש כו"ן), כהקמת בסיס איתן, ואת שימושו כמסגרת לסיפור
         שבפסוקים יב-מו.

 

 

מדוע מתאים הפסוק הזה לדעתכם לסיים את הפרק?